Sabtu, 21 Februari 2015



Creative Common Licence



Creative Commons adalah sebuah pertubuhan bukan keuntungan yang membolehkan perkongsian dan penggunaan kreativiti dan pengetahuan melalui alat guaman percuma. Lesen hak cipta mudah untuk digunakan percuma serta kami menyediakan cara yang mudah untuk memberikan kebenaran awam untuk berkongsi dan menggunakan karya kreatif anda kepada keadaan pilihan anda. Lesen CC membolehkan anda dengan mudah mengubah terma hak cipta anda daripada lalai daripada "hak cipta terpelihara" kepada "beberapa hak terpelihara."

Contohnya, mereka boleh memilih untuk hanya membenarkan kegunaan bukan komersial kerja mereka sendiri dan melindungi orang-orang yang menggunakan atau mengagihkan semula kerja pengarang dari kebimbangan pelanggaran hak cipta selagi mereka mematuhi syarat-syarat yang dinyatakan dalam lesen itu. 

Tiap-tiap lesen Creative Commons juga memastikan pemberi mendapatkan kredit untuk kerja-kerja mereka yang sepatutnya. Tiap-tiap lesen Creative Commons kerja-kerja di seluruh dunia akan berlangsung selagi hak cipta berkenaan berlangsung (kerana mereka dibina di atas hak cipta). Ciri-ciri yang sama berfungsi sebagai garis dasar, di atas yang pemberi lesen boleh memilih untuk memberikan kebenaran tambahan ketika memutuskan bagaimana mereka mahu kerja mereka digunakan.

Lesen hak cipta awam kami menggabungkan "tiga-lapisan" reka bentuk yang unik dan inovatif. Setiap lesen bermula sebagai alat tradisional undang-undang, dalam jenis bahasa dan teks format yang paling peguam tahu dan cinta. Kami memanggil ini lapisan Kod Undang-undang setiap lesen.

Oleh kerana kebanyakan pencipta, pendidik, dan ahli-ahli sains tidak dalam fakta guaman. Malah, kami juga membuat lesen boleh didapati dalam format yang orang biasa boleh membaca, Surat Ikatan Commons (juga dikenali sebagai "manusia boleh dibaca" versi lesen). Surat Ikatan Commons adalah sebuah rujukan yang senang untuk pemberi lesen dan pemegang lesen, meringkaskan dan menyatakan terma-terma dan syarat-syarat yang paling penting. Fikirkan Surat Ikatan Commons sebagai antara muka yang mesra pengguna kepada Kod Undang-undang di bawah, walaupun Surat Ikatan itu sendiri bukan satu lesen, dan kandungannya tidak adalah sebahagian daripada Kod Undang-undang itu sendiri.

Lapisan akhir reka bentuk lesen perisian yang mengiktiraf, dari enjin carian untuk produktiviti pejabat muzik penyuntingan, memainkan peranan yang besar dalam penciptaan, menyalin, penemuan, dan pengedaran bahan-bahan. Dalam usaha untuk membuat ia mudah untuk Web tahu apabila kerja yang boleh didapati di bawah lesen Creative Commons, kami menyediakan sebuah "mesin yang boleh dibaca" versi lesen , ringkasan kebebasan utama dan kewajipan ditulis ke dalam format yang bersistem perisian, enjin carian, dan lain-lain teknologi boleh memahami. Kami membangunkan satu cara yang seragam untuk menggambarkan lesen perisian yang boleh memahami dipanggil Hak CC Ungkapan Bahasa (CC REL) untuk mencapai ini.


Kita ambil bersama-sama, ketiga-tiga lapisan lessen ini bagi memastikan bahawa spektrum hak bukan hanya satu konsep undang-undang. Ia sesuatu yang pencipta karya boleh memahami, pengguna mereka dapat memahami, malah Web itu sendiri boleh faham.






Saya sertakan video ini untuk memahami ap yang dikatakan Creative Common license..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan